Cycloons & Glaciers - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Anne&Marleen - WaarBenJij.nu Cycloons & Glaciers - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Anne&Marleen - WaarBenJij.nu

Cycloons & Glaciers

Door: Marleen & Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne&Marleen

16 Maart 2014 | Nieuw Zeeland, Wanaka

Anne:
Heb je ooit gehad dat je achterna gezeten werd door een tropische cycloon?
Nou wij wel! Eens moet je eerste keer zijn, toch?
Er raast op dit moment een cycloon langs de kusten van NZ en niemand heeft enig idee hoe hard hij gaat, wat hij precies aan kan richten of waar hij precies heengaat...
Een heel fijn idee! Eerlijk gezegd maakt het de NZ's hier geloof ik ook weinig uit, "just relax, you should be safe here". Soms zijn ze over alles wel iets te veel laidback.
Toen de gids van mijn gletsjertour zei dat we de volgende ochtend maar beter wel op tijd uit Fox richting Queenstown konden vertrekken, zijn we dan ook om 07.15 u vetrokken richting de Haast Pass om zo de cycloon vooruit te rijden.
Toch best even spannend zo.

Marleen:
Ja maar je kunt het geen pas noemen, zat iedere bocht te wachten: Wanneer komt ie nou? Wel geweldig mooi uitzicht weer en we hebben het makkelijk gehaald. Pas gaat 's avonds om 6 uur dicht, maar waren om 2 uur al in Wanaka.
Gisteravond regen, nu 8 uur in de ochtend stralend weer, joepie!
Nou denken jullie dat alles leuk is, maaaaaaar strandvlooien zitten hier overal. We zijn volledig lek gestoken, maar nu hebben we Bushman. Dat helpt alleen 's nachts niet tegen de jeuk, de camper schud de hele tijd als we liggen te krabben. Ja het leven is soms best zwaar, ook hier!
De tochten die we maken zijn zo mooi, iedere bocht weer ooos en aaaas van schoonheid, de kleuren groen van de bomen, dat er zo veel soorten groen bestaan wist ik niet. Mos, varens, kleine dennenbomen, grote varens en daarachter weer grotere bomen zo dicht op elkaar, zo mooi. En de kleuren van de meren, van mintgroen tot diepblauw, je blijft je verbazen en denkt dat het niet mooier kan maar na de volgende bocht is het nog mooier.
Maar we moeten gewoon nog eens terug! Vrouw van 65 jaar, Nederlandse in d'r eentje in een Volkswagen campertje is voor de 3 de keer hier en nu voor een jaar en ze komt nog tijd tekort. Zo verschillend van natuur en schoonheid is dit land. Blijf genieten!

Anne:
Nu op een camping bij Lake Wanaka (op de route naar Queeenstown). Ook weer een mooie plek, waar we gister het stadje hebben bekeken en lekker hebben geluncht met heerlijke homemade ice tea! Daar zijn ze hier erg goed in!
Veel jongeren die denken dat ze Jezus zijn en steeds rondjes lopen op blote voeten.. (Hier zijn de straten niet vies, geen glas of troep. Dus hier kan het ook makkelijk) Heel aparte types. Maar alles kan in NZ! En dat maakt dit land dan tegelijkertijd ook weer zo bijzonder.
Eergister ben ik, helaas wilde m'n moeder niet mee, meegegaan op een gletsjer wandel/klim tocht op de Fox Glacier. Bloedheet onderaan de gletsjer, ijskoud bovenaan, waar ik blij was dat ik net een mooie muts had gekocht.
Het was heel interessant, we hadden een gids die maar bleef doorvertellen, je kreeg zeker waar voor je geld!
Ik heb op een van de snelst bewegende gletsjers ter wereld gestaan, toch ook weer heel bijzonder!
En weer een van m'n must do's van m'n lijstje gedaan, ik heb namelijk BLAUW IJS GEZIEN! En dat ziet er zo mooi uit. Hoe kan dat ijs dan blauw zijn, vraag je je af? Wit ijs bestaat doordat er zuurstof bij het ijs komt d.m.v. zuurstofbelletjes, maar blauw ijs krijgt geen zuurstof. Daarom is het blauw! Zo leer je nog eens wat!
De groep waarmee we de berg opgingen bestond uit een paar Uruguanen (of Uruguanezen?) , Australiërs en Amerikanen. Een Amerikaans stel dat superaardig was en die meteen zeiden " You're with us Anne!". Ze kwamen uit Miami en de man leek me iets teveel op een acteur die ik misschien van tv zou kennen, maar ik ben het vergeten te vragen. De vrouw had precies dezelfde nasale stem als de actrice van de serie "The Nanny", maar ik weet niet of iemand die dit leest ook maar enig idee heeft waar ik het nu over heb.
Het Australische stel vroeg me van alles over Nederland, die hadden geen flauw idee wat Europa was of wat ze daar precies allemaal deden. Ik vroeg ze hoe het nu ging met de bosbranden in Australië en ze stonden er versteld van dat helemaal daar aan de andere kant van de wereld, daar in dat kleine Nederland, mensen afwisten van de bosbranden in Australië. Of dat wij verplicht Engels leerden op school...
En ik wist niet dat zulke wereldvreemde mensen nog op deze aardbol te vinden waren!
Ik heb ze dus maar even een lesje gegeven in Europa en Nederland.
HUP HOLLAND HUP!
Als je op reis bent wordt je toch al gauw nationalistisch (Mede mogelijk gemaakt door al die schreeuwende Duitsers die we overal tegenkomen).
HUP HOLLAAAAAAND!!!

  • 16 Maart 2014 - 21:31

    Gea:

    drie weken zijn jullie nu weg, aan de verhalen te zien al een eeuwigheid!
    We missen jullie wel een beetje hoor!
    Ik kijk al weer uit naar jullie volgende belevenissen.

  • 16 Maart 2014 - 23:05

    Marjo:

    Hoi Annie, ja ik ken the Nanny, maar misschien wil je dat helemaal niet horen van iemand van mijn leeftijd...
    En Marleen, de volgende keer ga ik mee!!!!!!!

  • 17 Maart 2014 - 10:10

    Marion:

    Jeetje meiden wat een fantastische wereld daar. Marleen waarom ging je niet mee op gletsjerklim, had ik zo gedaan hoor.Juul ook natuurlijk behoudens slecht zicht. Ha ha. Wat zullen jullie moeten afkicken in ons landje, maar misschien ook wel weer leuk. Wacht met spanning op de volgende belevenissen. liefs, Mar/Juul en voorzichtig hé,

  • 17 Maart 2014 - 15:59

    Big B.:

    Gelukkig weer een bericht, dus geen probleem met cycloon tot nu toe.Het is nu wel duidelijk dat jullie eigenlijk niet zonder begeleiding weg kunnen, dus de volgende keer zal ik wel mee moeten !!!! Prachtige verhalen trouwens dames, complimenten. Wist niet dat NZ zo mooi was (en is). Hier alles goed. Als alles doorgaat haal ik woensdag Ali op en blijft een paar nachtjes, kan ze ook een verhaaltje (laten) schrijven. Groeten uit Grolloo en GENIET !!!!!

  • 17 Maart 2014 - 20:34

    Henny:

    Echt genieten van jullie verhalen......komt er ook een reisboek uit????Marleen en AN,een uniek span!!!Heerlijk he zo te reizen en iedere dag weer wat anders.reizen maakt flexibel ha ha
    Super gaaf he zo n gletsjertocht op ijzers.
    Op naar t volgende avontuur...de jet boot???Dames heel veel fun!!Liefs hen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne&Marleen

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 188
Totaal aantal bezoekers 7099

Voorgaande reizen:

22 Februari 2014 - 28 April 2014

Nieuw-Zeeland+Thailand

Landen bezocht: