Op naar Noord Thailand - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Anne&Marleen - WaarBenJij.nu Op naar Noord Thailand - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Anne&Marleen - WaarBenJij.nu

Op naar Noord Thailand

Door: Marleen&Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne&Marleen

28 Maart 2014 | Thailand, Ayutthaya

Three nights in Bangkok

Bangkok
Oriental setting
But the city doesn't know
What the city is getting

Time flies
Seems every minute you spend
Is in a hot sauna

One night in Bangkok
And the world's your oyster
The bars and temples
But their pearls ain't free

So you better go back
To your bars, your temples
Your ‘massage’ parlors

Get Thai'ed!

(Onze versie van het liedje "One night in Bangkok" - Murray Head)

Anne:
De hitte, drukte en de verkopers die je van alles willen blijven aansmeren Massage, Tuk-Tuk, Taxi, eten, houten kikkers, rare mutsen, t-shirts met allemaal vreemde teksten. Het is allemaal wennen. Gelukkig blijven de meeste verkopers vriendelijk bij o.a. het afdingen (waar ik niet zo heel goed mee om kan gaan), maar er zijn er ook een aantal die echt kwaad op je worden en schreeuwen in het Thais. Niet leuk om mee te maken. Er staat in alle gidsjes dat de Thai juist heel verlegen zijn en een kleine stemverheffing al als heel kwaad kunnen opvatten. En dat ze nooit zullen schreeuwen in het openbaar...
Misschien moeten ze die reisgidsen maar eens updaten. Want een aantal verkopers die wij hebben meegemaakt in Bangkok waren nogal "toeristenmoe", zoals ze dat noemen.
Wij waren dan ook erg blij met het zwembad dat bij ons hotel zat, rooftop swimming pool, yes. Relaxen in de zon, lekker zonnebaden en af en toe even afkoelen in het zwembad. Even geeeeen drukte van Bangkok.
De hitte overviel ons het meest, maar ik had er het meeste last van geloof ik.
Wandelen langs al die kraampjes, al die mensen, klamme hitte (vergeet niet dat Thailand ook nog eens extra hoge luchtvochtigheid heeft) is normaal al energieslurpend, maar nu extra omdat het volgens de locals zelfs abnormaal warm is voor deze tijd van het jaar: 40 graden +
Bijkomen in de airco bij Starbucks is dan ook helemaaaal niet erg.
Bangkok is een totaal andere wereld.
Wel een hele bijzondere!

Marleen :
Ja was cultuurshock na NZ maar dat wisten we.
Toch nog tempel bezocht en gezang van de monniken mogen aanhoren, deed me denken aan de relax cd's die ik zelf heb, je wordt er rustig van.

Na 3 dagen Bangkok met de taxi naar Ayutthaya, zo'n 2 uur.
Overnachtten in Baan Eve Bed&Breakfast. Een vreselijk gezellig familie gebeuren.
Dementerende oom van 89 die constant weer teruggeroepen wordt om te eten maar hij wil niet!
Tante die in stoel hangt maar alles regelt en in de gaten houdt, neef loopt de hele tijd met bezem iets te doen, en nog wat loslopende nichtjes die graag iets voor je doen en dan "You're welcome" kunnen zeggen, leuk !
Volgende dag enthousiast op de fiets gesprongen om tempels te bezoeken, maar het was bloedheet. Veertig graden en na 3 tempels hadden we t wel gehad.
Tijd voor rijst in de schaduw langs de kant van de weg, tja zoooo vreselijk scherp en ik vroeg om mango maar... Gooi je er hete saus overheen, smaakt t anders!
Terug naar B&B waren we de weg kwijt, de een stuurt je 2 km naar rechts, de volgende 2 km naar links. Dus voor dat je er bent..... 2 enorme rode hoofden, maar gelukt.
' s Middags dus maar met de tuk tuk nog 2 tempels bezocht, wel heel mooi en enorme gouden Buddha's. Ze waren zeer de moeite waard!

Anne:
We hadden een ongelooflijk hete fietstocht op brandend heet zadel (zwart leer wordt bloedheet in de zon). Zo heet dat je het beste de hele dag niets kan doen, net zoals de locals hier doen. Maar nee, alleen die domme toeristen gaan in alle hitte op de fiets een stad die ze niet kennen doorfietsen. Het duurde dan ook niet lang voordat we de weg kwijt waren. Een opgefokte schreeuwende Marleen die keihard voor mij uitfietst en een van de hitte beroerde Anne die dubbelgeklapt over haar stuur hangt en waar je verder niets aan hebt. We konden niet meer! Zonnesteek?
Toch was het leuk om zo langs de olifanten te fietsen en de bekende tempel met de buddha in de boom te bezoeken (ons nichtje Eveline herkende de foto meteen al!) in het Aytthaya Historical Park.
Daarna met de tuk-tuk naar andere 2 prachtige tempels waar we een liggende buddha omringd door duizenden op een rij staande andere buddha's hebben gezien en een tempel met Thailand's oudste grootste buddha. Wat was dat indrukwekkend. Ik zou willen dat als ik later een huis heb, zo'n geweldig grote mooie gouden buddha in m'n kamer te hebben! Ik ben gefascineerd door de pracht en praal van het Boeddhisme. Wauw. Zoveel mooier dan die saaie stenen beelden van Jezus die je in een sobere (depressiefmakende) kerk in Nederland kunt bekijken. Nee, geef mij maar de met goud bekleedde tempels van Thailand. Je blijft je ogen uitkijken en voelt meteen soort rust en veiligheid als je op de grond (MET JE VOETEN VAN DE BUDDHA AF GERICHT) zit in een tempel. Vriendelijke mensen en rustgevende monniken en blijheid. Zo moet een geloof zijn! En al die kleuren overal... Ook ik word hier stil van.

Marleen:
Op ons nachtkastje in de B&B lag een tekst met hoe ze de koning eren en hoe dankbaar ze zijn voor wat hij allemaal voor ze doet, nou is koning Bhumibol al in de 80 en heeft geen moer in te brengen.
Maar lieve mensen, in Ayutthaya hadden we dus een simpele kamer maar, met douche en airco, daar gaat het om.
Vandaag 6 uur durende busrit (ook airco) naar Sukhothai. Mooie tocht, armoede naast rijkdom, maar wat ze hebben is verf en golfplaten daken in alle kleuren. Gevolg: Roze huis met knalblauw dak, munt groen huis met donkerblauw dak, roze huis met rood dak, daar wordt je toch blij van. Ik wel!
Dan over de gouden regen= een boomsoort. Hij bloeit uitbundig al maanden lang, zelfs voor de meest armoedige hutjes die het dan weer mooi maken.
Ik weet dat gouden regen bij ons maar heel even in bloei staat, dus? Weet iemand hoe dit kan ? Ja ik weet t nie.

Nu in Sukhothai.
Dit resort is weer stuk luxer, mooi treehouse, net als in een film. Glanzend donkerbruin houten huisje met twee luxe bedden en.... Airco!
Wijn is er niet, dus ben van ellende, ha ha , maar aan de whisky met ijs, best te doen eigenlijk..

Anne:
Dan ik maar lekker (gezond?) aan de bananenmilkshake!
Iemand moet het toch compenseren...
Nu lekker slapen, had niet gedacht dat een busrit van 6 uur net zo energieslurpend voor je lichaam kon zijn als een hele lange vlucht.
Morgen gaan we (met of zonder fiets? Daar zijn we nog niet uit, ligt aan de hitte) naar het Oude Sukhothai, dat op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO staat, dat kan niet anders dan bijzonder zijn dus!

P.S. We vinden het heel leuk om jullie reacties op onze blog te lezen! Dank daarvoor.
P.P.S. Sorry dat we zo weinig foto's posten bij onze blog, maar het uploaden duurt uuuuren. Het werkt niet helaas. Dus voor foto's verwijs ik jullie door naar onze Facebookpagina's.

Liefs M&A

• 28 Maart 2014 - 15:26

Big B.:

Wat een geweldige reisverslagen. Het zweet breekt me uit alleen al van de verhalen hoe warm het er wel niet is. Mooie foto's trouwens, alleen zit ik niet op facebook.... Anne ik hoop dat je wat meer begrip voor mij hebt gekregen, per slot van rekening heb ik ook heel wat met je moeder moeten doorstaan. Geen tomtom meegenomen op de fiets? scheelt heel veel omrijden. Hier alles prima, wordt een geweldig lenteweekend, temp. rond de 20 graden, is maar de helft van jullie. Geniet ervan, en doe er genoeg ijs in !

Groeten uit Grolloo.

• 28 Maart 2014 - 22:11

Ellen:

Even de atlas en oude fotoboeken bekeken en ik weet weer helemaal waar jullie zijn. Bangkok, Ayutthaya, Sukhothai, allemaal bekende plaatsen. Gaan jullie verder naar Chiang Mai en de Langnekken?? Jullie maken een prachtige reis vol tegenstellingen en... er staat jullie nog wat te wachten, denk ik. Ga zo door, ik vind het geweldig. Gr. Ellen

• 29 Maart 2014 - 09:51

Sissi:

Wat weer een verslag,maar jullie hebben verder ook niks te doen.Grapje. Gezellig om er voor te gaan zitten met een kopje koffie en lezen maar [sigaretje]. Zijn de fietsen niet te klein voor jullie?of hebben ze ze aangepast aan de westerse toeristen. Alle gekheid op een stokje fijn weer gehoord te hebben van jullie. Ik hoop dat jullie een beetje aan de temperatuur gaan wennen. Genieten nog steeds, en dat is fijn te lezen. Veel fiets en tuk tuk plezier. x

• 29 Maart 2014 - 11:02

Gea:

heel goed dat fietsen voor jullie! Is goed voor de doorbloeding!
    Klinkt weer geweldig allemaal en de foto's op facebook zijn ook prachtig.
    Voorzichtig met de zon en geniet maar weer verder hoor.
    Liefs, En groeten van Neef en Paul

• 29 Maart 2014 - 16:27

Marjo:

Hè lieverds,
    Mooi verslag weer! Leuk dat het tijdsverschil gehalveerd is, dat maakt live appen wat makkelijker. Alleen met Marleen appen na whisky..... Poe, dat valt niet mee!
    Veel liefs en geniet. Doen wj trouwens ook, want het is hier heerlijk weer.

• 29 Maart 2014 - 16:40

Janny Van Ineveld:

Oh, wat een avonturen beleven jullie. En dan die hitte!
    Veel plezier en geniet verder van jullie vakantie! Gr. Janny en Peter